ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΣΑΒΒΑΣ Ν। ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ εφημ। Κερδος
Σε αναμονή βρίσκονται οι Ελληνες εφοπλιστές, προκειμένου να αρχίσει η εκταμίευση των 5 δισ. δολαρίων που είχε δεσμευθεί να δώσει ο Κινέζος πρωθυπουργός κ. Γουέν Ζιαμπάο, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η εκταμίευση δεν θα γίνει από έναν και μοναδικό φορέα, αλλά από ομάδα κινεζικών τραπεζών.
Ο Κινέζος πρωθυπουργός είχε επισημάνει ότι τα χρήματα αυτά θα δοθούν σε Ελληνες εφοπλιστές που ναυπηγούν πλοία σε ναυπηγεία της χώρας του. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του Fairplay, οι Ελληνες ναυπηγούν 593 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 49.210.735 dwt και από αυτά τα 325 βρίσκονται στις εσχάρες των ναυπηγείων της Κίνας. Από τα 325 που κατασκευάζονται στην Κίνα, τα 235 είναι φορτηγά, συνολικής χωρητικότητας 21,1 εκατ. τόνων dwt, τα 28 είναι δεξαμενόπλοια και τα υπόλοιπα 62 είναι πλοία διαφόρων άλλων τύπων.
Εκτιμάται ότι περίπου σαράντα ελληνικών συμφερόντων εταιρείες συνεργάζονται ήδη με τους Κινέζους, ενώ όπως δηλώνει ο πρόεδρος της XRTC κ. Γιώργος Ξηραδάκης, εταιρείας χρηματοδοτικών συμβουλών και εκπρόσωπος της China Development Bank, ο αριθμός των ελληνικών εταιρειών που θα δανειοδοτηθούν από τις κινεζικές τράπεζες θα αυξηθεί σύντομα.
Παράλληλα εκτιμά ότι το ποσό των 5 δισ. δολαρίων που ανακοίνωσε στην επίσκεψη του στην Ελλάδα ο Κινέζος πρωθυπουργός κ. Γουέν Ζιαμπάο είναι «μόνο για ξεκίνημα, δεδομένου ότι η συνολική αξία των πλοίων που ναυπηγούνται στην Κίνα υπερβαίνει τα 15 δισ.».
Ο κ. Ξηραδάκης επισημαίνει ότι «η αδυναμία των ευρωπαϊκών τραπεζών να χρηματοδοτήσουν την τελευταία διετία το σύνολο των επενδύσεων των Ελλήνων εφοπλιστών, έφερε πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να ακυρώσουν τις παραγγελίες τους λόγω έλλειψης ρευστότητας και χρηματοδότησης, όμως η είσοδος των Κινέζων άνοιξε νέους δρόμους για την ελληνική ναυτιλία».
«Είναι πραγματικά σημαντικό το γεγονός», υπογράμμισε ο κ. Ξηραδάκης στην πρόσφατή του βράβευση από τους Loyds, «ότι δύο λαοί με τόσο μεγάλη ιστορία και πολιτισμό ενίσχυσαν τους δεσμούς τους με την πρώτη διμερή συμφωνία στον τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης» και συμπλήρωσε: «Αυτό που ενώνει την κινεζική οικονομία με την ελληνική ναυτιλία είναι ο δυναμισμός και η ισχύς.
Η Κίνα αποτελεί την οικονομική δύναμη η οποία μπορεί να στηρίξει αυτόν τον κλάδο της ελληνικής οικονομίας. Η ελληνική ναυτιλία, πέραν του γεγονότος ότι είναι η μεγαλύτερη ναυτική δύναμη παγκοσμίως, έχει αποδείξει μέσα στο πέρασμα των αιώνων ότι είναι και η πιο δυναμική ναυτιλιακή αγορά παγκοσμίως. Διασφαλίζει θέσεις εργασίας, προοπτικές και παράγει οράματα. Αυτός είναι ο έξοχος συνδυασμός για την επιτυχή συνεργασία της κινεζικής τραπεζικής αγοράς με τη διεθνή ναυτιλία».
Επίσης ο κ. Ξηραδάκης τονίζει ότι «οι κινεζικές τράπεζες έχουν σίγουρα πολλά να μάθουν και να κερδίσουν από τους Ελληνες εφοπλιστές, ενώ οι τελευταίοι μπορούν να βασιστούν τόσο στη χρηματοδοτική ικανότητα των κινεζικών τραπεζών αλλά επίσης στη γνώση τους στους μηχανισμούς χρηματοδότησης και στη δίψα τους για να εισχωρήσουν στην παγκόσμια οικονομία».
ΚΙΝΕΖΙΚΕΣ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Φιλοδοξία του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων κ. Γιάννη Διαμαντίδη είναι σε πρώτη φάση να εγκατασταθούν ορισμένες κινεζικές τράπεζες στον Πειραιά, από τις Bank of China, Export-Import Bank of China, China Construction Bank, Bank of Communications και China Development Bank, για να διευκολύνουν τις δανειακές ανάγκες των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών.
Επίσης, οι κινεζικές τράπεζες που θα ιδρύσουν υποκαταστήματα στην Ελλάδα θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της Cosco στην κατασκευή της τρίτης προβλήτας στο λιμάνι του Πειραιά και στη συμμετοχή της στον διαγωνισμό του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Κινέζοι επισπεύδουν τις προετοιμασίες για την κατασκευή της τρίτης προβλήτας στον Πειραιά, για τα μέσα του 2012, δηλαδή θα είναι έτοιμη για λειτουργία ένα χρόνο περίπου πριν από την ημερομηνία που προβλέπει η σχετική συμφωνία. Υπενθυμίζεται ότι η Κίνα αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη παγκοσμίως ναυπηγική βιομηχανία, δεδομένου ότι ναυπηγεί 2.932 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 181 εκατ. dwt.
Το ενδιαφέρον βέβαια των Ελλήνων εφοπλιστών δεν περιορίζεται μόνο στη χρηματοδότηση των πλοίων τους, αλλά και στην εξασφάλιση φορτίων για τα πλοία τους, με δεδομένο ότι το 40% των φορτίων της Κίνας μεταφέρονται ετησίως από ελληνόκτητα πλοία.
Οι εφοπλιστές που ναυπηγούν πλοία αυτή την περίοδο στην Κίνα είναι οι κκ. Δημήτρης Μελισσανίδης, Γιάννης Αγγελικούσης, Ευάγγελος Μαρινάκης, Γιώργος Οικονόμου, Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, Γιάννης Κούστας, Γιώργος Προκοπίου, Θεόδωρος Βενιάμης, Γιώργος Γουρδομιχάλης, Ευάγγελος Μαλτέζος, Θανάσης Λασκαρίδης, Νικόλαος Γ. Μουνδρέας, Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, Κωνσταντίνος Μαρτίνος, Ιων Βαρουξάκης, Βασίλης Μανιός, Ν. Ζολώτας, Νικόλαος Φιστές, η οικογένεια Γουλανδρή, ο όμιλος Λυκιαρδόπουλου, όμιλος Πετράκη, η κυρία Φωτεινή Αχ. Καραμανλή κ.ά.
Ποιες εταιρείες ναυπηγούν πλοία στην Κίνα
Ο κ. Δημήτρης Μελισσανίδης, της Aegean Bunkering Services INC ναυπηγεί οκτώ ανεφοδιαστικά δεξαμενόπλοια, 4.600 dwt το καθένα στα ναυπηγεία Fujian Southeast Shipyard.
Τέσσερα πλοία, δύο τάνκερ και δύο φορτηγά ναυπηγεί η Alpha Tanker του κ. Γιάννη Αγγελικούση στα ναυπηγεία Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. Αλλα έξι φορτηγά πλοία κατασκευάζει η Anangel Maritime του κ. Γ. Αγγελικούση στα ναυπηγεία STX Shipbuilding.
Δύο φορτηγά πλοία φτιάχνει η Ariston Navigation στα ναυπηγεία Tsuji Heavy Industries.
Τέσσερα crude oil carriers κατασκευάζει η Brave Maritime στα ναυπηγεία Jiangsu Rongsheng Heavy Industries.
Δύο product carriers ναυπηγεί η Capital του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη στα ναυπηγεία Shenglong Shipyard Baima.
Δύο πλοία very large crude carriers ναυπηγεί η Cardif του κ. Γιώργου Οικονόμου στα ναυπηγεία Jiangnan Shipyard.
Δύο bulk carriers, 92.500 dwt το καθένα, από την Chios Navigation στα ναυπηγεία Jinling Shipyard.
Τέσσερα πλοία μεταφορά κοντέινερ κατασκευάζει η Costamare του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου στο ναυπηγείο Hudong Zhonghua Shipyard.
Πέντε πλοία φτιάχνει η εταιρεία του κ. Γιάννη Κούστα, Danaos, στα ναυπηγεία Jiangnan Chanxing.
Πέντε πλοία crude carrier ναυπηγεί η Dynacom του κ. Γιώργου Προκοπίου στα ναυπηγεία New Times Shipbulding.
Τέσσερα πλοία bulk carriers, 30.000 dwt το καθένα, ναυπηγεί στα ναυπηγεία Yahua Shipbulding η εταιρεία Empros Lines Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Γ. Δρακόπουλου.
Εννέα πλοία bulk carriers ναυπηγεί η εταιρεία του κ.Βίκτωρα Ρέστη Enterprises Shipping, στα ναυπηγεία Jinling Shipyard.
Τέσσερα πλοία bulk carriers ναυπηγεί η εταιρεία Equinox Maritime στα ναυπηγεία Nacks Nantong Cosco Khi Ship Engineering.
Τρία πλοία ναυπηγεί η Evalend Shipping στα ναυπηγεία Qingshan.
Δύο product carriers, 8.900 dwt το καθένα, ναυπηγεί η Fairdeal Group στα ναυπηγεία Xinshon Shipyard.
Τέσσερα πλοία bulk carriers, 87.000 dwt το καθένα, ναυπηγεί η Cleamray Maritime στα ναυπηγεία Hudong Zhonghua.
Δύο bulk carriers ναυπηγεί η Golden Union του κ.Θεόδωρου Βενιάμη στα ναυπηγεία Shangai Waigaoqiao, ενώ υπάρχουν οψιόν για άλλα 14 πλοία.
Τρία πλοία ναυπηγεί ο όμιλος Γουρδομιχάλη με την εταιρεία Gourdomixalis Maritime στα ναυπηγεία Qingshan Shipyard.
Τρία πλοία ναυπηγεί η εταιρεία Hellenic Star Shipping του κ. Βαγγέλη Μαλτέζου στα ναυπηγεία Qingshan.
Οκτώ πλοία ναυπηγεί η Iolkos Maritime του ομίλου Πετράκη στα ναυπηγεία Hudong. Δεκαπέντε πλοία, διαφόρων τύπων, ναυπηγεί ο όμιλος του Πάνου και του Θανάση Λασκαρίδη στα Penglai.
Επίσης 6 πλοία ναυπηγεί η Marine Management στα ναυπηγεία New Times Shipbulding.
H εταιρεία Meadway Shipping ναυπηγεί τέσσερα φορτηγά πλοία στο ναυπηγείο Yangzhou.
Τρία πλοία ναυπηγεί η Neda Maritime του ομίλου Λυκιαρδόπουλου στα ναυπηγεία Shangai Waigaoqiao.
Ενα πλοίο bulk carriers ναυπηγεί ο Νικόλαος Γ. Μουνδρέας στο ναυπηγείο Zhejiang.
Επίσης δύο φορτηγά φτιάχνει η εταιρεία Μ.Α. Νομικός στα ναυπηγεία IHI.
Η εταιρεία Remi Maritime κατασκευάζει δύο φορτηγά πλοία 177.000 dwt το καθένα στα ναυπηγεία Jiangnan.
H εταιρεία του κ. Πόλυ Β. Χατζηϊωάννου, Safety Management, ναυπηγεί δύο πλοία bulk carriers, 176.000 dwt το καθένα στο ναυπηγείο Jiangsu.
H Thenamaris του κ. Κωνσταντίνου Μαρτίου ναυπηγεί τέσσερα πλοία στα ναυπηγεία Taizhu Sanfu.
Τέσσερα πλοία ναυπηγεί στο ναυπηγείο Guangzhou η εταιρεία Tomasos Brothars.
Η Freeseas του κ. Ιωνα Βαρουξάκη ναυπηγεί δύο πλοία ξηρού φορτίου. Η εταιρεία έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση 32,4 εκατ. δολαρίων, ενώ θα παραδοθούν το 2012.
Η Hellenic Carriers, της κυρίας Φωτεινής Καραμανλή ναυπηγεί δύο kamsarmax bulk carrier, χωρητικότητας 82.000 τόνων, στα κινεζικά ναυπηγεία Zhenjiang Ouhua Shipbuilding. Το πρώτο πλοίο θα παραδοθεί στην εταιρεία τον Ιανουάριο του 2013 και το δεύτερο τον Μάρτιο του 2013.
Επίσης η εταιρεία Transman Shipping, του κ. Βασίλη Μανιού, ναυπηγεί δύο πλοία τύπου handie στα κινεζικά ναυπηγεία Samho, έναντι 27 εκατ. δολαρίων το καθένα.
Τέλος, δύο kamsarmaxes, χωρητικότητας 80.000 dwt κατασκευάζει η Newlead των κκ. Ν. Ζολώτα - και Ν. Φιστέ αντί 112,7 εκατ. δολαρίων στα ναυπηγεία Cosco Dalian Shipyard.